De ‘filialisering’ van de Nederlandse winkelstraten – met, op het oog, overal dezelfde ketens – is tot stilstand gekomen en neemt inmiddels zelfs voorzichtig af. Filiaalbedrijven voeren in de duurste winkelstraten nog de boventoon, maar daaromheen openen steeds meer zelfstandige ondernemers een winkel.
Dit blijkt uit cijfers van winkelonderzoeksbureau Locatus. Tot 2012 nam het aantal filiaalbedrijven in de detailhandel, horeca en dienstverlening van jaar tot jaar toe. ‘Maar sindsdien zien we de trend omdraaien’, zegt onderzoeks-directeur Gertjan Slob. In 2012 was 26 procent van de 200 duizend winkelpanden in gebruik bij een filiaalbedrijf (winkels, horeca en dienstverlening). Eind 2015 was het percentage winkelpanden met een filiaalbedrijf iets gekrompen tot 25,4 procent, ondanks de groei van ketens als Action, Dio en Trekpleister. Het recente faillissement van V&D en ketens als Dolcis en Manfield is nog niet meegeteld.
Slob verwacht dat de afkalving van het aantal filiaalbedrijven dit jaar zal doorzetten. ‘De wereld wordt steeds dynamischer. Zelfstandigen kunnen daar beter op inspelen dan loggere ketenbedrijven.’