Slechts 21% van de retailers is echt onmisbaar

Slechts 7% van de retailers is écht toekomstbestendig, waaronder bedrijven als Albert Heijn, Kruidvat en Lidl. Voor bijna één op de drie winkelketens geldt dat ze een onzekere toekomst tegemoet gaan. Ze zijn niet onderscheidend genoeg en spelen onvoldoende in op het veranderende koopgedrag van hun klanten. Dit blijkt uit de retail ranking 2016, een initiatief van Q&A.

Toekomstbestendige retailers
Drie factoren zijn bepalend voor de toekomstbestendigheid van een retailer: een onderscheidende winkel, het vermogen om veel traffic te genereren en een goed online profiel. Albert Heijn, Kruidvat, Gall & Gall, Lidl, Hans Anders, Coolblue, Intratuin, IKEA, Rituals en Primera zijn de retailers die hierop het beste presteren en vormen daarom de top tien van de retail ranking.

Onderscheidende winkels maken blij en worden onmisbaar
Toekomstbestendige retailers maken klanten blij. Bij bijna 30% verlaat de klant de winkel zonder glimlach. Slechts 8% van de retailers, zoals Rituals en Flying Tiger, is in staat zijn klanten wel écht blij te maken. Klanten blij maken kan door onderscheidend te presteren. Lush, Rituals en de Wereldwinkel zijn het meest onderscheidend. Voor retailers die geen duidelijke positionering kiezen en niet in staat zijn klanten blij te maken geldt dat hun afwezigheid niet als een probleem wordt ervaren. Voor 21% van de retailers geldt dat ze écht onmisbaar zijn, en 13% zou niet gemist worden. Lidl, Keurslager en Kruidvat zijn winkels die de consument zal missen wanneer deze het winkellandschap verlaten.

30% van de retailers weet klanten echt te binden
Toekomstbestendige retailers hebben het vermogen om veel traffic te genereren. Om dit te kunnen bereiken zijn loyale klanten belangrijk, maar dit is iets waar veel retailers mee kampen. Voor 70% van de retailers geldt dat het onwaarschijnlijk is dat hun klanten de eerstvolgende aankoop weer bij hen doen. Binnen branches als optiek en supermarkten is de loyaliteit bovengemiddeld.

45% vindt dat Primark producten online moet aanbieden
Retailers als Primark, Intratuin, Action en Flying Tiger bieden de consument geen mogelijkheid online te bestellen. In totaal heeft 17% van de retailers in Nederland geen webshop. Maar, is dit goed of slecht? Dat ligt aan de wens van de klant. Bij Intratuin blijkt dat 16% online wil kopen. Bij Action is de behoefte aan het online kunnen kopen al groter en wil één op de vier klanten online kunnen bestellen. 36% van de consumenten vindt dat ze bij Flying Tiger online moeten kunnen kopen en bij Primark is dit maar liefst 45%. Wanneer deze retailers hier niet in investeren lopen ze op lange termijn het risico omzet te verliezen aan spelers die daar wel op inspelen.

61% van de retailers biedt de mogelijkheid om online bestellingen af te halen in de winkel en bij 36% is next day delivery mogelijk.

Lees verder.

Share This