Ruim helft 55 plussers verwacht komende 2 jaar meer online te winkelen

Gebrek aan persoonlijk contact en twijfels over betrouwbaarheid belangrijke barrières voor oudere generatie om online te winkelen.

55 procent van de Nederlandse consumenten boven 55 jaar verwacht dat hun koopgedrag de komende twee jaar steeds meer zal verschuiven naar online. In de afgelopen twee jaar is al een toename te zien in het online aanschaffen van onder andere elektronica en reizen. Dagelijkse boodschappen worden door de oudere doelgroep nog maar zelden aangeschaft via online kanalen. Dit blijkt uit onderzoek van Webloyalty, uitgevoerd door GfK, onder 800 consumenten van 55 jaar of ouder. In het onderzoek naar winkelgedrag is ook een controlegroep van bijna 200 respondenten tussen de 18 en 30 jaar opgenomen.

Het onderzoek van Webloyalty laat zien dat de mening van anderen door de 55-plusser als zeer waardevol wordt ervaren: wanneer er online wordt gewinkeld, geeft 91 procent van de respondenten aan gebruik te maken van reviews. Daarnaast spelen eerdere winkelervaringen voor 80 procent een grote rol in de uiteindelijke winkelkeuze. Dit is significant belangrijker voor de 55-plussers dan voor de 18- tot 30-jarigen.

De belangrijkste reden om momenteel nog niet altijd online te shoppen, is voor 65 procent van de 55-plussers het niet kunnen voelen of zien van het product. Ook de onzekerheid over de betrouwbaarheid van een webshop (39%), het verplicht vooraf moeten betalen (37%) en het gebrek aan persoonlijk contact (34%) vormen belangrijke barrières voor deze generatie. Deze laatste factor is vooral opvallend, want onder de controlegroep van 18- tot 30-jarigen geeft slechts 15 procent dit als reden om niet online te winkelen. Voor 61 procent van de jongeren vormen de verzendkosten juist één van de grootste barrières voor online shoppen. Betaalgemak blijkt voor de oudere generatie juist erg belangrijk; bijna driekwart van de respondenten geeft aan websites te vermijden die geen eenvoudig betaalproces bieden.

Wanneer 55-plussers online winkelen, gebeurt dit het vaakst via de laptop. Slechts 25 procent geeft aan weleens via de mobiele telefoon te winkelen. Onder jongeren is dit device een stuk populairder en geeft 57 procent aan weleens via de mobiel te shoppen. Verder blijkt de oudere generatie een stuk geduldiger dan de zogenaamde millennials: de jongere doelgroep hecht significant meer waarde aan snelle bezorging.

Lees het hele artikel en download het rapport hier.

Share This