Nederland vergrijst sterk en de impact hiervan op non-food retail is groot. Non-food retail gaat niet profiteren van de vergrijzing en moet zich in veel sectoren voorbereiden op dalende volumes en bestedingen. Dit blijkt uit het vergrijzingsrapport van Q&A waarin antwoord gegeven wordt op de vraag wat vergrijzing betekent voor het winkellandschap.
In 2030 zal het aandeel 65-plussers met 31% gestegen zijn. Om antwoord te kunnen geven op de vraag wat vergrijzing betekent voor retail heeft Q&A uitgebreid onderzoek gedaan naar de invloed van vergrijzing op het winkellandschap. De feiten en cijfers zijn verzameld op basis van deskresearch en een grootschalig online consumentenonderzoek onder ruim 4.000 respondenten in de leeftijd van 25-85 jaar. In het rapport wordt ingegaan op wat vergrijzing is en hoe dit zich ontwikkelt. Hoe gaat de 65-plusser om met factoren als tijd, geld, woning, mobiliteit en internetgebruik? Hoe beïnvloeden deze factoren het winkelgedrag van deze generatie en welke retail-sectoren zullen hier het effect van merken? Het vergrijzingsrapport geeft u inzicht in deze ontwikkelingen en wat dit zou kunnen betekenen voor uw strategie in de komende jaren.
Lees hier meer over het rapport