In de afgelopen jaren is de manier waarop mensen winkelen drastisch veranderd. Consumenten hebben weinig vrije tijd, meer geld, maar zijn steeds ontevredener over winkelen in het algemeen.
Ze vinden het niet meer aantrekkelijk om te winkelen in kille winkelcentra waar grote ketens het straatbeeld bepalen, maar willen persoonlijke aandacht en service. Bovendien worden fysieke winkels steeds vaker ingeruild voor online winkels, door de spectaculaire groei van e-commerce. Deze trends maken het er niet gemakkelijker op voor de Retail. In de strijd om de gunst van de consument spelen verpakkingen daarom een steeds grotere rol.
Een koopvenster van een seconde.
59% van de aankoopbeslissingen wordt in de winkel genomen. Maar in een recent rapport van DS Smith en Mintel over ‘Trends bij Europese shoppers begrijpen’, gaf een derde van de consumenten aan zich tijdens het winkelen meer gestrest te voelen dan vorig jaar. Het aantal impulsieve aankopen neemt hierdoor toe. Onderzoek toont aan dat merken minder dan één seconde hebben om consumenten op de winkelvloer te overtuigen om hun product te kopen en niet dat van de concurrent.