Winkels zonder digitale innovatie gaan het de komende vijf jaar enorm moeilijk krijgen. Waar nu vaak ‘te laat zijn met e-commerce’ als belangrijke driver voor faillissementen wordt genoteerd, zullen retailers (en fabrikanten) die niet de injecties van de nieuwe digitale retailinnovaties gaan adopteren de steeds heviger wordende retailoorlog niet overleven. De expertgroep Store Innovations ROI van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow is met deze kwestie aan de slag gegaan en heeft naast dertien concrete Golden Guidelines ook een praktische tool ontwikkeld waarmee retailers snel inzicht krijgen in de meeste relevante innovaties.
“Consumenten verwachten meer en meer handige digitale toepassingen die voor gemak en experience zorgen”, zegt Danny Groenenboom, Head of Retail bij ATOS en zowel gastheer als voorzitter van de expertgroep Store Innovations ROI. “Niet alleen het ‘compliant’ zijn aan deze verwachtingen maar vooral ook de bergen aan data die ontgonnen kunnen worden, vormen het nieuwe goud.”
De techniek om te beginnen is er, net als meerdere voorbeelden van goede pilots. Maar een volledig schaalbare en terugverdienende implementatie is er vaak nog niet. “We hebben ons als expertgroep het afgelopen jaar actief ingezet om te achterhalen wat de redenen hiervoor zijn. Daarnaast wilden we retailers en fabrikanten handvatten geven om de juiste stappen te zetten om te overleven”, vertelt Danny.
Lees hier het hele artikel.