Aantal online shoppers daalt voor het eerst in jaren

Het aantal online kopers lag in het eerste kwartaal van dit jaar een procent lager dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK voor de Thuiswinkel Markt Monitor. Het is voor het eerst in jaren dat een daling in het aantal kopers is waargenomen.

Ondanks de lichte daling in het aantal kopers blijft de online markt hard groeien. In het eerste kwartaal werden dertien procent meer aankopen gedaan in webwinkels. In totaal werd 2,84 miljard euro besteed aan producten, een stijging van zeventien procent ten opzichte van de eerste drie maanden van 2016.

De groei is het hoogst in minder volwassen segmenten, zoals health & beauty (52 procent), home & garden (dertig procent) en sport & recreatie (29 procent). Daarnaast zet de online groei in fashion sterk door: in het eerste kwartaal werd 34 procent meer uitgegeven aan kleding dan een jaar eerder.

Directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org noemt het groeiende vertrouwen van consumenten in online shoppen als een van de belangrijkste redenen dat de online omzet sterk blijft stijgen. “Dit zien we hier ook weer terug aangezien consumenten in steeds meer categorieën hun aankopen vanachter de computer doen”, stelt hij. Ook de opkomst van online verkoopplatformen stimuleren volgens hem de groei in minder volwassen categorieën, omdat consumenten daar in verschillende segmenten tegelijk kunnen shoppen.

Naast de 2,84 miljard euro die aan producten werden uitgegeven, gaven Nederlandse consumenten online 2,7 miljard euro uit aan diensten. De totale online consumentenbestedingen bedragen daarmee 5,5 miljard euro.

Share This