Nog maar zeven jaar geleden onderzocht INretail hoe de sector ervoor zou staan in 2020, met het idee die vraag tien jaar later weer onder de loep te nemen. De snelheid van de ontwikkelingen dwong de brancheorganisatie echter versneld de blik te richten op 2030. In de maandag gepresenteerde onderzoeksresultaten blijkt dat er volop kansen zijn voor retailers, zolang ze maar een antwoord hebben op de twaalf ingrijpende veranderingen die leiden tot nieuwe consumentenbehoeften. Wat zijn die ‘shifts’, wat zijn de gevolgen daarvan en welke voorbeelden zien we al?
Het spel blijft hetzelfde, maar het speelveld en de spelregels veranderen. Zo laat het rapport van INretail zich het beste in één zin vangen. Die veranderingen vinden plaats langs drie wegen, die parallel aan elkaar naar 2030 leiden. De eerste is ‘Bewust consumeren’, waarbij het draait om de vraag waarom we kopen. De tweede draait om ‘Empowerment’, wat inhoudt dat de klant zelf de controle wil hebben. De derde weg is de almaar voortschrijdende digitalisering van de wereld, en dus ook van de retail. Per weg onderscheidt INretail verschillende shifts die het retailen en consumeren van de toekomst beïnvloeden. Frank Quix, managing director van het uitvoerende onderzoeksbureau Q&A, doet die shifts bij de presentatie van de onderzoeksresultaten tijdens INretailLAB uit de doeken.
Bewust consumeren – waarom we kopen
Shift 1: Besteden en bijdragen
Transparantie is het sleutelwoord in deze eerste shift, legt managing director Frank Quix van Q&A uit. “Het waarom van het kopen wordt belangrijker dan het product zelf.” Dat blijkt ook uit de antwoorden van de voor het onderzoek ondervraagde consumenten. Bijna zestig procent vindt het belangrijk dat winkels open zijn over de productie en herkomst. En bijna de helft zegt zelfs niet te kopen bij winkels waarvan bekend is dat zij slecht omgaan met het milieu of personeel. En natuurlijk, als het moment aanbreekt dat de consument zijn portemonnee moet trekken, wil dat ethisch besef nog wel eens naar de achtergrond verdwijnen. “Maar stel dat straks alle vergelijkbare producten hetzelfde kosten, wat door de toenemende transparantie zomaar zou kunnen”, blikt Quix vooruit. “Zou je dan kiezen voor een open en eerlijke retailer, of voor een oneerlijke die zaken wegmoffelt?”
Lees hier de andere shifts.