De fysieke winkel wordt een omnichannel, de functie van de winkel zal veranderen van een plek waar de transactie plaatsvindt in een plek waar attractie plaatsvindt, in de toekomst zal de stenen winkel alleen nog maar dienen als display; er wordt heel wat geschreven en gedacht over de toekomst van de winkel. Terecht, het is ook een spannende tijd voor de ondernemer; hoe kan de zelfstandige zijn winkel inrichten en optimaliseren om de veranderende behoefte van de consument tegemoet te komen en hoe lift je mee met digitale gemakken?
FashionUnited woonde het Co-Laboratory-event in Rotterdam bij en vond antwoord op deze vragen. Vandaag deel 1: wat beïnvloedt het koopgedrag van de consument naar aanleiding van een presentatie van Kim Janssens van Retail Design Lab. Het Retail Design Lab is een kenniscentrum aan de Faculteit Architectuur en kunst van de Universiteit Hasselt. Binnen de onderzoeksgroep ArcK houden zij zich onder andere bezig met de vraag hoe een winkel door de klant wordt ervaren. FashionUnited zet op een rij waar je als ‘gewone’ kleine ondernemer op moet letten om de klantbeleving te optimaliseren.
Orde en netheid
Het lijkt een inkoppertje, maar het gaat nog wel eens mis; de consument hecht veel waarde aan de orde en netheid van een winkel. Die doos die al een halve middag naast de toonbank staat, de voorraad die er ligt omdat die nog geteld moet worden, het wordt allemaal door de klant opgemerkt en het schept onrust. De presentatie van de producten is uiteraard ook van belang, is alles netjes gestapeld?
Lees hier het hele artikel.