Winkels zonder producten: de toekomst van retail?

Volgens online medium Quart zijn er steeds meer merken die de ‘un-store’ omarmen, wat inhoudt dat op de retaillocatie geen voorraad van producten wordt aangehouden. Deze winkels distantiëren zich van traditionele merchandise-en verkoopmodellen en focussen zich nu op klantbetrokkenheid, voorlichting over producten en service.

Van productverkoop naar een service model voor engagement en klantloyaliteit.

Het Amerikaanse warenhuis Nordstrom opende in oktober dit jaar het ‘un-store’-concept Nordstrom Local: een 900 vierkante meter (3000 square foot) tellend pand in het gebied West Hollywood in de stad Los Angeles. Opvallend is het zeer geringe aantal producten op de winkelvloer.

In plaats daarvan biedt het de consument winkelgemak. Aangezien de grote retaillocaties van Nordstrom door het chaotische verkeer in LA lastig bereikbaar zijn, biedt Nordstrom Local diensten als persoonlijke styling, aanpassingen ter plekke, bestellingen afhalen in de winkel, retourneren, manicures, en ook koffie, drankjes en wijn.

De winkel heeft geen eigen voorraad, maar kan binnen enkele uren voor items uit nabijgelegen winkels zorgen. Naast de ‘styling suite’ zijn er acht paskamers.

Nordstrom’s vice-president en hoofd van het lokale initiatief, Shea Jensen, verklaarde in een persbericht het volgende: “Terwijl het retaillandschap in een ongekend tempo blijft veranderen, zijn er ook zaken waarvan we weten dat het onveranderd blijft, zoals de voorkeur van de consument voor service, snelheid en gemak. We weten dat de consument het steeds drukker en drukker heeft, en wilden daarom onze beste diensten aanbieden op een gunstige locatie die in hun behoeften voorziet. Nieuwe manieren om met klanten in contact te komen is belangrijker dan ooit tevoren.”

Vorig jaar opende de Nederlandse lingerieketen Lincherie een fysieke winkel in Amsterdam waar consumenten alleen de mogelijkheid hadden om producten te passen. Klanten hebben toegang tot een high-tech paskamer, waarbij met een digitale spiegel de juiste BH-maat bepaald wordt. Producten kunnen besteld worden door middel van een tablet, waarna het product binnen 48 uur wordt opgestuurd.

 

Lees hier het hele artikel.

Share This