Het aantal consumenten dat zegt minder fysieke winkels te bezoeken blijft oplopen. 32 procent geeft aan tegenwoordig minder of veel minder fysieke winkels te bezoeken, tegenover 21 procent in 2015. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A onder 1.881 consumenten, in opdracht van ABN Amro. Vooral de branches wonen, sport en schoenen hebben volgens het onderzoek te maken met teruglopende bezoekersaantallen. Voor jongere consumenten geldt in sterkere mate dat ze minder winkels bezoeken dan voorheen. Verder laten steeds minder consumenten weten dat ze een voorkeur voor fysieke winkels hebben. Waar in 2015 nog 74 procent het liefst in een fysieke winkel winkelde, ligt dat aandeel nu op 63 procent. Zestien procent geeft de voorkeur aan webwinkels, terwijl twintig procent aangeeft geen voorliefde te hebben. Het bieden van beleving en expertise kan volgens ABN Amro een reddingsboei zijn voor fysieke winkels.
De toekomst van de fysieke winkel