In het bijzondere Coronajaar 2020 realiseerde de tuinbranche zijn hoogste omzet ooit. De jaaromzet kwam uit op 1,95 miljard euro, ruim 19% hoger dan die van 2019 op basis van de Tuinmonitor van Tuinbranche Nederland, samengesteld door GfK. Gunstig voorjaarsweer en reisbeperkingen hadden meer invloed dan de beperkende maatregelen voor winkelbezoekers. “We waren hier erg blij mee zijn, zeker gezien de omzetschades in andere branches maar helaas is die omzet de eerste maanden van dit jaar wel verdampt omdat we van 15 december tot half maart nagenoeg dicht waren ”, zegt Brenda Horstra, adjunct directeur van Tuinbranche Nederland.
Na fietsenwinkels en bouwmarkten kende de tuinbranche de sterkste omzetstijging. In 2018 en 2019 groeide de omzet ook flink. Vorig jaar stuwde de lenteperiode de omzet naar het record. Droog, zonnig voorjaarsweer en reisbeperkingen wegens corona lokten forse investeringen in tuinbenodigdheden uit. Fysieke winkels spelen een voorname rol, zo maken de cijfers helder. De omzet viel vanaf 15 december 2020 vervolgens vrijwel stil bij winkelsluitingen tijdens de ‘harde lockdown’. Horstra: “De cijfers over 2020 hebben geen voorspellende waarde voor 2021. De zeer beperkte omzetten (-75 tot –90% tov normaal) die met click & collect en gedeeltelijke openstelling met twee klanten per winkel tot half maart behaald werden, hebben de mooie cijfers van 2020 meer dan verdampt.”
Alle productcategorieën lieten in 2020 forse “plussen” zien in omzetcijfers van tuincentra. Producten voor huisdieren lieten een omzetstijging van 20% zien en zijn met ruim 340 miljoen euro de categorie met het hoogste aandeel in de omzetcijfers. Ook ‘niet levend’ groeide hard in omzet. Sterkste stijgers waren tuinmeubelen (+50% naar 111 miljoen euro), barbecues (+52% naar ruim 43 miljoen euro), potterie voor buiten (+44% naar 56 miljoen euro) en tuinhuisjes en afscheidingen (+36% naar 32 miljoen euro). Het maakt duidelijk dat mensen hun tuin als extra groene leefruimte wilden inrichten.
Lees hier verder