Nederlanders zijn tijdens de coronacrisis op een andere manier gaan winkelen – fors meer online, via grote marktplaatsen en social media. Volgens onderzoek van betaalprovider Payvision gaat het om een blijvend effect: bijna de helft (44 procent) van de consumenten verwacht post-corona nog steeds zo te shoppen.
Nederlanders hebben in 2020 twee miljard dollar (ongeveer 1,7 miljard euro) meer online uitgegeven dan een jaar eerder, blijkt uit onderzoek van betaalplatform Payvision onder 600 consumenten in de Benelux en Duitsland. De internetuitgaven stegen van 19 miljard dollar (15,7 miljard euro) in 2019 naar 21 miljard dollar (17,3 miljard euro) in 2020. Payvision voorziet dat die groei de komende twee jaar doorzet: naar 23 miljard dollar (19 miljard euro) in 2022 en 24 miljard dollar (19,8 miljard euro) in 2023.
Die stijging is deels te verklaren doordat een groot deel van de respondenten (44 procent) verwacht zijn “corona-koopgedrag” na de crisis vast te blijven houden. Veel consumenten zijn door Covid-19 naar het internet gedreven en dat lijkt te bevallen.
Lees hier het hele Payvision onderzoek