De coronapandemie kent economische winnaars en verliezers. Eén sector behoort tot de absolute winnaars: de mondiale containerscheepvaart. Uit de jongste prognose van het maritieme onderzoeksbureau Drewry komt een beeld naar voren dat ongekend is voor de containervaart. De analisten van Drewry hebben hun winstverwachting voor de derde keer omhoog moeten bijstellen.
De door de coronapandemie veroorzaakte verstoringen in de logistieke keten duren volgens analist Simon Heaney van Drewry langer dan gedacht. ‘Chinese havens zijn getroffen door coronabesmettingen. Daar zijn recent slechte weersomstandigheden bij gekomen’, aldus Heaney.
De vervoerstarieven zijn hierdoor op een hoog niveau gebleven. Een grote container laten vervoeren van Sjanghai naar Rotterdam is met $14.555 nog altijd bijna 558% duurder dan een jaar geleden, laat de World Conainer Index zien.
De analisten van Drewry zien pas eind 2022 enige verlichting optreden. Daardoor zullen de gemiddelde tarieven hoog blijven.
De coronabesmettingen en de lockdowns hebben de keten danig in de war gestuurd. Containers staan niet op de goede plek en havens, en hebben grote moeite de enorme stroom aan goederen te verwerken. De coronapandemie gaat namelijk wereldwijd gepaard met een hausse in het aantal bestellingen bij internetwinkels.
‘Er zijn geen snelle oplossingen’, aldus Heaney over de problemen in de keten. Volgens hem zijn er grote investeringen nodig, onder meer in de productie van containers. Ook moeten schakels in de keten meer met elkaar samenwerken.
Verder is er voor vele miljarden dollars aan nieuwe schepen besteld om de capaciteit te vergroten. De eerste daarvan komen in 2023 in de vaart. Dat jaar kan een kantelpunt worden. Want wat gebeurt er met de tarieven als er meer scheepsruimte in de markt komt en de economie is afgekoeld? In de periode 2015-2018 gebeurde iets soortgelijks. Toen kostte het vervoer van een grote container op het dieptepunt gemiddeld $755.
Lees hier meer over de verstoring van de supply chaine