Ondanks de heropening van de fysieke winkels op 15 januari jl., groeit het aantal Nederlanders dat online shopt. Dit blijkt uit nieuwe online shopping data van Klarna sinds de heropening van de winkels. Hierbij is gekeken naar de week voor het einde van de lockdown en de drie weken daarna. Nederlanders kiezen er ondanks de heropening steeds vaker voor om hun aankopen in bepaalde categorieën online te doen.
Uit de Klarna data blijkt echter wel dat, net als vorig jaar na de lockdown, consumenten weer massaal zijn teruggekeerd naar woonwinkels en tuincentra. Hier zijn de bestedingen van online verschoven naar fysiek. Klarna meldt in haar rapport: “Dit lijken de plekken te zijn waar mensen heen willen voor inspiratie die ze online niet kunnen vinden. Deze categorie is dan ook veruit het hardst gedaald qua aandeel in de totale Klarna verkopen.”
Aanvullend vroeg Klarna consumenten hoe ze over een jaar het liefst hun aankopen zouden doen. Over de volle breedte van het onderzoek is er nauwelijks verschil tussen de voorkeuren van mannen en vrouwen: 55 procent van de vrouwen winkelt liever online, tegenover 54 procent van de mannen. Per generatie zijn de verschillen groter: millennials shoppen liever online (52 procent), maar Gen X en Gen Z bezoeken liever de fysieke winkel (beide 55 procent).
Lees hier meer over veranderende winkelgewoonten bij Nederlandse consumenten