”De dagen waarop mensen hun wekker zetten om vroeg bij de winkel te kunnen zijn, zijn geteld,” beweert Matt Lawson, directeur performance ads marketing bij Google. Het internetbedrijf heeft onderzoek gedaan naar de trends die tijdens de komende feestmaand een rol zullen spelen voor retailers en de resultaten hiervan gepubliceerd in het Holiday Shopping Trends 2015: Three predictions for retailers-rapport. “Een aantal jaar geleden planden consumenten winkelmarathons op dagen als Black Friday of Cyber Monday. Maar nu zal winkelen in elk vrij moment gebeuren,” voorspelt Lawson.
Google voorspelt: consumenten stellen aankopen uit, want elke dag is een winkeldag
Uit een enquête onder 778 consumenten is gebleken dat 54 procent van de ondervraagden hun smartphone gebruikt om tijdens vrije momenten te winkelen. Eerder vorige maand bleek uit een onderzoek van ICT bedrijf Demandware dat consumenten vaker op hun telefoon winkelen maar hiervoor steeds minder de tijd nemen. Ook Google heeft deze trend opgemerkt: bijna één op de drie online aankopen wordt gedaan via een smartphone, maar de gemiddelde duur van een winkelsessie is in het afgelopen jaar wel met 7 procent gedaald. Tegelijkertijd zorgt deze grotere rol van mobiele telefoons dat mensen hun aankopen meer verdelen over de maand, in plaats van alles wat ze nodig hebben in een keer te kopen. “Consumenten beginnen al vroeg met online onderzoek doen, maar ze stellen het kopen nog uit. Waarom? Ze hebben geen haast – elke dag is een winkeldag,” stelt Google in het rapport.
Zondag blijkt meest populaire dag om online te winkelen
Behalve winkelen via een smartphone, wordt het toestel ook steeds meer gebruikt voor het doen van onderzoek naar producten. In het afgelopen jaar ging het aantal zoekopdrachten gerelateerd aan winkelen omhoog met 120 procent. Met name zondag blijkt een populaire dag om webwinkels af te gaan: het aantal zoekopdrachten dat is gerelateerd aan winkelen ligt op deze dag namelijk gemiddeld 18 procent hoger dan in de rest van de week. Volgens Casey Carl, verantwoordelijk voor strategie en innovatie bij de Amerikaanse retailer Target, kan de smartphone inmiddels wel worden gezien als de voordeur van de winkel. Maar ook in de winkel speelt de smartphone steeds vaker een rol: Google heeft ontdekt dat 82 procent van de smartphone-gebruikers hun telefoon tevoorschijn haalt tijdens het winkelen. Het advies luidt dan ook dat retailers moeten zorgen voor een goede omnichannel-ervaring, waarbij alle kanalen goed op elkaar aansluiten.
Youtube video´s voor inspiratie, advies en recensies
Een ander platform dat volgens Google steeds belangrijker wordt tijdens het winkelproces, is Youtube. Per minuut wordt op deze website maar liefst 300 uur aan nieuw videomateriaal geupload, en consumenten zien Youtube dan ook als een plek waar ze inspiratie kunnen opdoen, advies kunnen krijgen en productrecensies kunnen bekijken. Uit het rapport dat Google heeft gepubliceerd, blijkt dat 32 procent van de ondervraagden van plan is om video´s te bekijken op Youtube voordat ze aankopen gaan doen voor de feestdagen. Van alle consumenten die hun smartphone gebruiken voor het kijken van video´s geeft 64 procent zelfs aan dat zij liever een video kijken wanneer zij een vraag hebben, dan dat ze hiervoor een handleiding doorspitten of een bedrijf bellen.
“Nu koopbeslissingen sneller worden genomen en consumenten steeds hogere verwachtingen hebben, moeten retailers goed in de gaten houden hoe klanten hun producten vinden, hier onderzoek naar doen en deze vervolgens kopen,” benadrukt Lawson. Retailers die nog steeds rekenen op een stormloop vlak voor de feestdagen, zouden dit jaar weleens bedrogen uit kunnen komen. Want in plaats van de deur van de fysieke winkel plat te lopen, zullen klanten er volgens Google de komende tijd vaker voor kiezen hun aankopen online te doen. Voor retailers die een goede omnichannel-structuur hebben, zullen het dus prettige feestdagen worden.
Bron: Fashionunited.nl, May-Anne Oltmans | maandag 23 november 2015