Waarom 55-plussers nog niet massaal online winkelen

Meer dan de helft van de 55-plussers verwacht de komende twee jaar meer online te winkelen. Toch is er nu nog een aantal redenen waarom dit nu nog niet zo is.

Onderzoeksbureau GfK deed in opdracht van Webloyalty onderzoek onder 800 respondenten naar het winkelgedrag van 55-plussers. De antwoorden van deze respondenten zijn vergeleken met die van tweehonderd respondenten ónder de 55. Uit het onderzoek blijkt dat 55 procent van de 55-plussers verwacht dat hun koopgedrag de komende twee jaar steeds meer zal verschuiven naar online. De afgelopen jaren is er al een toename te zien in het online aanschaffen van elektronica en reizen.

Zien en voelen

Op dit moment zijn er nog een aantal redenen waarom 55-plussers nog niet massaal online winkelen. De belangrijkste reden voor 65 procent van de 55-plussers is het feit dat ze de producten niet kunnen zien of voelen. Ook de onzekerheid over de betrouwbaarheid van de webshop, het verplicht vooraf moeten betalen en het gebrek aan persoonlijk contact zijn redenen waarom de 55-plussers liever naar een fysieke winkel gaan. Het persoonlijk contact is slechts voor 15 procent van de respondenten onder de 55 een reden om niet online te shoppen.

 

Lees hier het hele artikel

Share This