Nederlandse consumenten hebben in 2015 voor € 513 miljoen gekocht via buitenlandse, oftewel anderstalige, webwinkels. De cross-border bestedingen laten hiermee een groei zien van 31% ten opzichte van 2014. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen* in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org, en mogelijk gemaakt door PostNL.
23% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft in 2015 een of meerdere aankopen via cross-border webwinkels gedaan. Deze worden binnen de Thuiswinkel Markt Monitor gedefinieerd als websites die in een andere dan de Nederlandse taal zijn geschreven. Kijkend naar het profiel van de cross-border koper is te zien dat mannen in de leeftijd tot 49 jaar en hoogopgeleiden bovengemiddeld binnen deze groep vallen.
Deze 3,2 miljoen cross-border kopers geven in 2015 in totaal € 513 miljoen uit via anderstalige webwinkels, een groei in uitgaven van 31% ten opzichte van 2014. De cross-border bestedingen groeien hiermee harder dan de totale online bestedingen in 2015 (+16%).
Hiermee is het cross-border kanaal verantwoordelijk voor 3% van de totale online bestedingen in 2015. Bijna een kwart van deze uitgaven wordt besteed op Chinese websites. Duitsland (16%) en Groot-Brittanië (15%) volgen op de tweede en derde plaats.
Lees het hele artikel.