Consumenten verwachten een derde van hun bestedingen online te doen in 2021, Belang van fysieke winkels blijft vooralsnog onverminderd groot

Net als in voorgaande jaren voorziet de Nederlandse consument dat hij de komende jaren duidelijk meer online gaat kopen dan nu het geval is. Waar in de eerste zes maanden van 2016 nog 22% van de consumentenbestedingen, zoals deze zijn gedefinieerd binnen de Thuiswinkel Markt Monitor, via internet ging, ligt dit percentage volgens de shoppende Nederlander in 2021 op 32%. Een groei van meer dan 45%.

De groei van het online kanaal wordt mede veroorzaakt door de groeiende populariteit van mobiele apparaten. In de eerste helft van 2016 vond 8% van alle online aankopen plaats via een smartphone. Ten opzichte van dezelfde periode in 2015 betekent dit een groei van 66%. Toch verwacht het merendeel van de consumenten dat zij over vijf jaar nog traditionele apparaten als desk- en laptops gebruiken voor aankopen via internet. De grootste verschuiving op dit gebied vinden we bij de jongere generaties. Zij geven wel bovengemiddeld aan dat de smartphone in 2021 hun voorkeur heeft voor het online kopen van producten en diensten.

Lees hier het hele rapport

Share This