Nederlandse winkeliers laten veel omzet liggen in België en Belgische ondernemers in Nederland. Als er één Benelux-markt voor de detailhandel ontstaat, kunnen winkels liefst 23 miljard extra omzet boeken en komen er 95.000 banen bij.
Dat blijkt uit een nieuwe studie van de Gentse Vlerick Business School in opdracht van de Benelux, de uit 1944 stammende economische unie tussen België, Nederland en Luxemburg.
Met komende Brexit, de kritiek op internationale handelsverdragen en Donald Trump die allerlei protectionistische maatregelen wil nemen, klinkt de roep om de aloude Benelux nieuw leven in te blazen.
Weliswaar zijn veel bekende ketens in België actief – oa HEMA, Kruidvat, Albert Heijn en webwinkels Bol.com en Coolblue, maar zij zijn niet representatief. Slechts twee procent van de Nederlandse detaillisten bezit filialen buiten ons land. Slechts drie procent heeft een webshop die mikt op het buitenland.
Volgens het Secretariaat-Generaal van de Benelux in Brussel, het dagelijks bestuur van de unie, valt er tientallen miljarden aan economische winst te behalen door een gezamenlijke markt te creëren voor de detailhandel.
Benelux-BV
Dan moeten wel allerlei regels worden geharmoniseerd, oa op het gebied van arbeidswetgeving, etikettering, verpakking en betalingsmethoden. Een soort Lage landen-TTIP dus. Zo wordt het voor winkelketens beduidend makkelijker en goedkoper om in België en Luxemburg zaken te doen. Ook moet er een speciale Benelux-vennootschap komen, zodat bedrijven met één rechtsvorm in de hele Benelux terecht kunnen.
Lees hier het hele artikel.