Nederlandse consumenten hebben in 2016 voor € 20,16 miljard euro uitgegeven bij webwinkels die online producten en/of diensten verkopen. De online bestedingen stijgen hiermee met 23% ten opzichte van het jaar daarvoor. Vooral de online bestedingen aan schoenen & lifestyle-producten, IT en food/nearfood lieten dit jaar een forse stijging zien. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.
In het vierde kwartaal (Q4) van 2016 gaven Nederlandse consumenten online aanzienlijk meer uit. In totaal heeft 82% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder in Q4 een of meerdere online aankopen gedaan, goed voor € 6,15 miljard aan online bestedingen. Online groeit hiermee in Q4 met 27% ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Deze groei ligt in Q4 hoger dan in de drie kwartalen daarvoor. Bij elkaar opgeteld passeren de totale online bestedingen over heel 2016 hiermee de grens van € 20 miljard.
Lees hier het hele artikel.