PwC: “Fysieke winkel relatief populair in Nederland”

Volgens onderzoek ‘Total Retail 2017 – Retail Strikes Back’ van PwC Nederland blijkt de fysieke winkel in Nederland relatief populair te zijn. De voorkeur voor online winkelen, waaraan de populariteit van de fysieke winkels wordt afgelezen, blijkt in Nederland een stuk lager te liggen dan het Europees gemiddelde.

Het percentage van de ondervraagden dat een voorkeur heeft voor online winkelen is enkele jaren gelijk gebleven op 27 procent. In andere Europese landen kwam het gemiddelde uit rond de 40 procent. Op het gebied van kleding koopt 29 procent van de 2.000 ondervraagden liever online. In andere regio’s ligt het gemiddelde in dit segment op de 42 procent.

‘Hoge winkeldichtheid zorgt voor relatieve populariteit fysieke winkels’

Het PwC verklaart de voorkeur voor fysieke winkels aan verschillende factoren. Onder andere de hoge winkeldichtheid wordt benoemd. ‘We zien vooral dat in landelijke gebieden meer online verkocht, waar in de stedelijke gebieden dit percentage ligt.’ In Nederland ligt volgens het onderzoek de winkeldichtheid een stuk hoger dan in de rest van Europa, exacte cijfers worden echter niet genoemd. Een andere factor die volgens het onderzoek meespeelt is de waarde die Nederlanders hechten aan het advies die ze kunnen krijgen in fysieke winkels.

Per leeftijd verschilt de voorkeur om online te winkelen voor schoenen en kleding. Van de leeftijdscategorie van onder de 35 geeft zo’n 43 procent aan liever online te winkelen. Tussen de 35 en en 55 jaar ligt dit percentage rond de 40 procent. Boven de 55 jaar koopt nog maar 20 procent van de ondervraagden liever online.

Het onderzoek bevat ook een top 3 van online en offline winkels waar Nederlanders het meest winkelen. Offline waren dit de Kruidvat, Action en Hema. Op de twaalfde plaats komt de C&A gevolgd door de H&M op de dertiende plaats, de eerste winkels uit de mode-industrie in de opsomming. Online via desktop en tablet stond Bol.com op nummer een, gevolgd door Wehkamp en Zalando. Via mobiele telefoons stond Bol.com ook op nummer een, maar werd daar gevolgd door H&M en Wehkamp.

‘Toch investeren in e-commerce ondanks populariteit fysieke winkels’

Dat de fysieke winkel relatief populair is in Nederland betekent niet dat PwC retailers niet wil aanmoedigen om te investeren in e-commerce. “Online en offline moet met elkaar aansluiten. Een gesprek dat in de winkel is begonnen moet online doorgezet kunnen worden en vice versa,” aldus het onderzoek. Daarbij moet ook geïnvesteerd worden in winkelpersoneel aangezien deze voor Nederlanders relatief belangrijk zijn in het keuzeproces.

Share This