45 procent van de Nederlandse consumenten winkelt liever in een ‘sfeervolle’ fysieke winkel dan online. Dat blijkt uit een internationale enquête van Mood Media, die door duizend Nederlanders werd ingevuld.
Door de juiste combinatie van muziek, visuele prikkels en geur verwacht veertig procent van de respondenten langer in een winkel te verblijven. 56 procent zegt eerder terug te komen als de sfeer hen bevalt, terwijl 22 procent zegt dat die elementen helemaal geen invloed hebben. Daarnaast noemt 27 procent de sfeer de belangrijkste reden om fysieke winkels te bezoeken, wat ruim boven het internationale gemiddelde van twintig procent ligt.
Het kunnen passen en aanraken van producten wordt met 76 procent veruit het vaakst door Nederlandse consumenten genoemd als belangrijkste reden om naar winkels te gaan. Daarna volgen het direct mee kunnen nemen van een product en de mogelijkheid nieuwe producten te ontdekken, met respectievelijk zestig en 49 procent.
49 procent van de Nederlandse consumenten zou het prettig vinden om aanbiedingen op hun telefoon te krijgen in de winkel, blijkt verder uit het onderzoek. Onder achttien- tot 24-jarigen is dit 74 procent. Naarmate de leeftijd toeneemt wordt dit aspect minder belangrijk. Wereldwijd krijgt 53 procent van de consumenten graag aanbiedingen op de smartphone tijdens het winkelen.