Het is geen geheim dat de Nederlandse e-commercesector al geruime tijd in de lift zit en indrukwekkende groeicijfers laat zien. Inmiddels koopt bijna 90% van de Nederlanders weleens iets online, geeft een online koper in het eerste half jaar van 2017 gemiddeld € 757,- uit bij webshops en wordt op totaalniveau 23% van alle consumentenbestedingen aan producten en diensten online uitgegeven. De komende vijf jaar verwacht de Nederlandse consument alleen maar meer online te gaan besteden. Opvallend is dat hij hiervoor vaker zijn mobiel zal gebruiken, en dat hij vaker over de grenzen bij buitenlandse webshops gaat kopen. Dit blijkt uit het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek dat GfK in opdracht van ShoppingTomorrow uitvoerde onder een representatieve steekproef van ruim 5.000 Nederlanders.
Op dit moment geven Nederlanders 23% van hun totale bestedingen aan producten en diensten1 uit via webshops. De Nederlandse consument verwacht dat dit over vijf jaar is opgelopen tot 35%. Jongeren (15-34 jaar) verwachten zelfs 43% van hun uitgaven bij online partijen te besteden in 2022. Nederlanders voorspellen ook dat hun online bestedingen aan food/nearfood- en health & beauty-producten een behoorlijke vlucht zullen nemen. Deze productcategorieën behoren op dit moment tot de minst volwassen online markten, maar consumenten voorzien een (meer dan) verdubbeling van het belang van online binnen deze productvelden (in termen van online aandeel in bestedingen).
Lees hier het hele onderzoek.