Online bestedingen stijgen met 14% ten opzichte van een jaar geleden
In het derde kwartaal van 2017 hebben Nederlandse consumenten online € 5,0 miljard uitgegeven aan producten en diensten. Daarmee komen de online bestedingen in de eerste negen maanden op € 15,7 miljard uit, een stijging van 14% ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.
In het derde kwartaal van 2017 zijn er 49,7 miljoen online aankopen gedaan: 39,0 miljoen productaankopen (+22% t.o.v. Q3 2016) en 10,7 miljoen online aankopen van diensten (+18%). Met een groei van 22% ten opzichte van Q3 2016, stijgen de productaankopen, zoals kleding, speelgoed en elektronica, harder dan aankopen van diensten, zoals pakketreizen en eventtickets (+18%). In termen van bestedingen gaat 62% (€ 3,1 miljard) naar de online aankoop van producten en 38% (€ 1,9 miljard) naar de aankoop van diensten. De online bestedingen aan producten zijn vergeleken met het derde kwartaal van 2016 met 17% gestegen, terwijl de bestedingen aan diensten een groei van 10% laten zien.
Lees hier meer over de Markt Monitor