De invloed van digital op de tuinbranche

Consumenten shoppen in 2022 radicaal anders. De tuinbranche is in ontwikkeling en bereidt zich voor op de nieuwe consument. De expertgroep Future Garden (R)etail van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow voorziet dat consumenten zich meer gaan oriënteren via online platformen en dat de rol van social influencers toeneemt. Het verzamelen van klantdata wordt cruciaal en met personalisatie valt nog grote stappen te maken. De expertgroep raadt de branche daarom aan een portal te bouwen voor consumenten.

Op dit moment zijn er voor consumenten die via internet tuinartikelen willen kopen twee opties: een generalistisch platform, waar wellicht de kennis en inspiratie ontbreken, of een niche-speler die zich vooral op één gebied focust. Er ontbreekt een specialistisch platform waar de consument terechtkan voor alles omtrent de tuin. Vanuit deze visie is een case uitgewerkt voor een gardenretailplatform: de Future Garden Portal.

De expertgroep heeft onderzocht hoe het platform ingericht kan worden en hoe zo’n platform gerealiseerd kan worden. Relevante data als aantal vierkante meters van een tuin, zonuren in de tuin, gezinssamenstelling, inkomen en periode van het jaar worden meegenomen in het aanbod, waardoor de consument altijd een passende oplossing geboden krijgt. Goede klantdata en samenwerking binnen de keten zijn hiervoor dus cruciaal.

Lees hier meer over de bevindingen van de expertgroep

Share This