Platformen als Amazon, Alibaba en Bol kunnen de Nederlandse online retail naar zich toetrekken. Dat stelt ING in het rapport ‘Nieuwe strijd staat voor de deur in online retail’. Dat geldt ook voor de mode- en schoenebranche, want daar wegen het gemak van bezorging en retournering en het assortiment voor steeds meer consumenten op tegen de nadelen (product niet kunnen zien en passen). Het potentieel in schoenen is groter dan in kleding, waar het fysieke aanbod sterk is.
Het online aandeel in de Nederlandse non-food retail groeit volgens ING naar verwachting van 25 procent in 2018 naar 35 procent in 2025. Het is echter de vraag wie daarvan profiteert. Online retail is in Nederland nog relatief gefragmenteerd, terwijl in veel andere landen platformen zoals Amazon en Alibaba dit segment domineren. Nederlandse consumenten blijken volgens onderzoek inmiddels bereid zich meer te binden aan vaste online aanbieders met een breed assortiment. Het ING Economisch Bureau verwacht dat in 2025 ook in Nederland één a twee platformen de markt zullen domineren. Zij kunnen naar schatting zo’n 30 procent tot 40 procent van het online retail-segment veroveren.