Na drie turbulente jaren is onze hoop op een rustiger 2024 de bodem ingeslagen. De industrie wordt nu geconfronteerd met een nieuwe uitdaging. Sinds november vallen Jemenitische Houthi-rebellen schepen in de Rode Zee aan als blijk van steun aan Hamas. Als gevolg hiervan zijn de grote rederijen, waar DOFAS-leden gebruik van maken, gedwongen om een omweg te maken rond Kaap de Goede Hoop in Afrika, in plaats van het Suezkanaal te gebruiken. Daardoor ontstaan langere reizen en hogere kosten.
Het vermijden van het Suezkanaal, waar ongeveer 12% van de wereldhandel doorheen vaart, zal 10 tot 14 dagen en 3500 zeemijl aan de scheepvaartroutes extra toevoegen. Hoewel de situatie in de Rode Zee onvoorspelbaar is en aanpassingen mogelijk zijn als de veiligheid verbetert, verhogen rederijen opnieuw de kosten ten koste van de toeleveringsketens. Nieuwe boekingen zijn misschien onderhevig aan langere vaartijden alsook extra kosten, bestaande boekingen hebben mogelijke hinder en/of extra kosten. Al eerder afgegeven tarieven kunnen zodoende alsnog onderhevig zijn aan speciale toeslagen. Hoewel de kostenstijging wellicht niet het COVID-niveau zal bereiken, wordt gevreesd dat deze verstoring ook de olieprijzen / brandstofprijzen zou kunnen opdrijven.
DOFAS-leden zullen hun best doen om deze situatie te verlichten, maar ze kunnen een nieuwe enorme stijging van de containerkosten niet volledig zelf dragen. Ze hebben wellicht geen andere keuze dan deze aanzienlijke stijgingen (al dan niet deels) door te berekenen in de toeleveringsketen. Het is belangrijk om te begrijpen dat leveranciers beperkte controle hebben over de prijzen in zeldzame gevallen van overmacht zoals deze.
Om de dreiging in de Rode Zee het hoofd te bieden, heeft een grote groep landen, waaronder Nederland, een internationale beschermingsoperatie opgezet om de koopvaardijschepen op de Rode Zee te beschermen tegen aanvallen door Houthi-rebellen (“Operation Prosperity Guardian”). Sommige rederijen blijven echter huiverig om hun activiteiten onmiddellijk te hervatten, omdat ze zich zorgen maken over veiligheid, containertekorten en havencongestie die zouden kunnen voortvloeien uit langere scheepsrotaties.
Ongeacht de resultaten van de militaire interventie en een hervatte Suez-route, lijkt het waarschijnlijk dat de hogere kosten en vertragingen zullen aanhouden in de aanloop naar en mogelijk tot ver na Chinees Nieuwjaar. Deze situatie zal niet alleen gevolgen hebben voor de tuinmeubelsector, maar voor alle toeleveringsketens die door het Suezkanaal varen.