Onze beurs website: Garden Preview

‘Een op de tien consumenten is unbrandable’

Een groeiende groep consumenten verlangt authenticiteit, transparantie en eerlijkheid van de producten die ze kopen. Deze categorie vertegenwoordigde vroeger zo’n één procent van het totaal. “Nu is het zo’n tien procent”, zegt merkactivist Adam Stone in het oktobernummer van RetailTrends. Stone, voorheen reclameman, beschrijft in het boek Unbrandable hoe merken en retailers deze nieuwe, gewetensvolle […]

Lees meer

‘Harde verkoper heeft geen toekomst meer’

De tijd is voorbij dat gladde verkopers klanten producten met de hoogste marge kunnen aansmeren. Vooral bij duurdere producten zijn klanten goed geïnformeerd, stelt sectorbankier Henk Hofstede van ABN Amro in het Algemeen Dagblad. Consumenten vergelijken volgens Hofstede zelf thuis of in de winkel op hun smartphone de productspecificaties. Dat maakt het voor elektronicawinkels lastig […]

Lees meer

​‘Internet is het grootste winkelcentrum van Nederland’

Van alle bestedingen aan producten van consumenten uit de Randstad komt 11,9 procent terecht bij webwinkels. Online is daarmee goed voor 5,2 miljard euro omzet, meer dan alle bestedingen in de winkels van de hele gemeente Amsterdam bij elkaar. Dat blijkt uit het Randstad Koopstromenonderzoek 2016 van I&O Research en DTNP, waarvoor onder meer ruim […]

Lees meer

​‘Middelgrote steden blijven zorgenkindje’

Hoewel de economie aantrekt blijven de ontwikkelingen in middelgrote steden zorgelijk. Daar dalen de bezoekersaantallen, neemt de concurrentie van nabije steden toe en is nog vaak sprake van een centrum met een te weinig onderscheidend karakter. Dat concludeert adviesbureau Goudappel Coffeng uit onderzoek naar de honderd grootste centrumgebieden van Nederland. Voor het onderzoek zijn twintig […]

Lees meer

‘Superconsumenten kunnen kas flink spekken’

Tien procent van de consumenten maakt deel uit van een club die helemaal gek is van bepaalde producten. Wie naar deze ‘superconsumenten’ luistert, kan zijn omzet flink spekken. Dat concludeert hoofdanalist Eddie Yoon van consultancyfirma The Cambridge Group in het juninummer van RetailTrends. Een superconsument is emotioneel betrokken bij een bepaald product of categorie, zoals […]

Lees meer

​‘Vrouw speelt belangrijkere rol dan man in retail’

Vrouwen hebben bij het oriënteren op producten een grote invloed en ook de invloed bij het aankoopbesluit is groot. “Groter dan de invloed van mannen in ieder geval”, concludeert algemeen directeur Hans van Tellingen van winkelcentrumonderzoeker Strabo, dat samen met Kien/Panelwizard een online onderzoek onder 1129 consumenten hield. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat […]

Lees meer

“40% van alle aankopen gebeurt online in 2026”

Nederlandse consumenten verwachten over vijf jaar een groter deel van hun aankopen online te doen dan vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow, onderdeel van Thuiswinkel.org. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse consumenten...

Lees meer

“Amazon dendert Nederlandse winkelstraten binnen”

Het was de boodschap waar de Nederlandse detailhandel al jaren voor vreesde, aldus NRC. Amazon, de grootste webwinkel van de wereld, opent ook hier zijn deuren. Het Amerikaanse concern kondigde woensdag jl. aan dat het in de loop van dit jaar een volwaardige Nederlandse webwinkel lanceert. Daarin komen „miljoenen” producten te liggen, tegen „scherpe prijzen”. […]

Lees meer

“Combinatiewinkels de toekomst van retail”

Retailers die samenwerken door een pand met elkaar te delen, zullen langzaam de overhand krijgen in de winkelstraat. “Dit is de evolutie waar retailen naartoe gaat”, zegt head of strategic insights Terna Jibo van retaildesignbureau Portland in het septembernummer van RetailTrends. De opkomst van ‘hybride winkels’ is volgens Jibo al enkele jaren bezig. Vooral in […]

Lees meer